Půdy
Půdy
- nejsvrchnější vrstva zemského povrchu (= pedosféra)
- vzniká zvětráváním tzv. matečné horniny
- nauka o půdách = PEDOLOGIE
- nejdůležitější vlastnost = úrodnost
- úrodnost závisí na:
- a) množství vody
- b) provzdušnění
- c) množství živin
Vznik půd
- zvětrávání matečné horniny
- => zvětralina => půdotvorný substrát
- působení organismů => půda
- dlouhodobý proces
Půdotvorní činitelé
- Matečná hornina - chemické složení mat. horniny ovlivňuje vlastnosti půdy a její složení (barvu, zrnitost, schopnost zadržovat vodu, ...)
- Podnebí (= klima):
a) teplota
- čím teplejší klima, tím rychlejší rozklad horniny
b) množství srážek
- rozpouštění minerálních látek, vlhkost půdy
c) poměr srážek a výparů
- srážky > výpary: vyplavování živin do spodních vrstev
- výpary > srážky: vzlínání vody => živiny do vrchních vrstev => rostliny je mohou využít
- výpary >> srážky: vysrážení solí na povrchu (zasolené půdy)
3. Povaha terénu
a) Nadmořská výška
- čím vyšší nadmořská výška, tím nižší teplota a vyšší srážky => zvětrávání + odplavování živin (v nižších nadmořských výškách vyšší, teplota a nižší srážky)
b) Orientace svahu ke světovým stranám
- vliv na teplotu a výpar vody: na jihu tepleji => větší výpar - sucho => pomalejší půdotvorný proces
4. Podzemní vody - vysoká hladina => podmáčení + málo vzduchu
5. Čas - čím delší působení, tím lepší půda (1 cm ornice za 150 let)
6. Organismy - rozklad organické hmoty v humus => lepší úrodnost
7. Člověk - hnojení (lepší přírodní, ale musí se hnojit přiměřeně), vysazování, kácení, orba (dobré střídání plodin)
Re: ccc
(Verča P., 11. 4. 2010 20:00)