Jdi na obsah Jdi na menu
 


Půdy

8. 2. 2009

Půdy

 

  • nejsvrchnější vrstva zemského povrchu (= pedosféra)
  • vzniká zvětráváním tzv. matečné horniny
  • nauka o půdách = PEDOLOGIE
  • nejdůležitější vlastnost = úrodnost
  • úrodnost závisí na:
  • a) množství vody
  • b) provzdušnění
  • c) množství živin

 

Vznik půd

  • zvětrávání matečné horniny
  • => zvětralina => půdotvorný substrát
  • působení organismů => půda
  • dlouhodobý proces

 

Půdotvorní činitelé

  1. Matečná hornina -  chemické složení mat. horniny ovlivňuje vlastnosti půdy a její složení (barvu, zrnitost, schopnost zadržovat vodu, ...)
  2. Podnebí (= klima):

a) teplota

  •  čím teplejší klima, tím rychlejší rozklad horniny

b) množství srážek

  • rozpouštění minerálních látek, vlhkost půdy

c) poměr srážek a výparů

  • srážky > výpary: vyplavování živin do spodních vrstev
  • výpary > srážky: vzlínání vody => živiny do vrchních vrstev => rostliny je mohou využít
  • výpary >> srážky: vysrážení solí na povrchu (zasolené půdy)

 

3.  Povaha terénu

a) Nadmořská výška

  • čím vyšší nadmořská výška, tím nižší teplota a vyšší srážky => zvětrávání + odplavování živin (v nižších nadmořských výškách vyšší, teplota a nižší srážky)

 

b) Orientace svahu ke světovým stranám

  • vliv na teplotu a výpar vody: na jihu tepleji => větší výpar - sucho => pomalejší půdotvorný proces

 

4. Podzemní vody - vysoká hladina => podmáčení + málo vzduchu

5. Čas - čím delší působení, tím lepší půda (1 cm ornice za 150 let)

6. Organismy - rozklad organické hmoty v humus => lepší úrodnost

7. Člověk - hnojení (lepší přírodní, ale musí se hnojit přiměřeně), vysazování, kácení, orba (dobré střídání plodin)

 

 

 

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Re: ccc

(Verča P., 11. 4. 2010 20:00)

Ahoj, já jsem čerpala z našich diktovaných zápisků :) učitelka se asi řídila podle učebncie :)

učebnice

(ccc, 11. 4. 2010 16:13)

AHoj, že si to čerpala z učebnice pro 9 ročník mineralogie?